Vedtægter

Vedtægter for VOLLEYBALL Esbjerg

§ 1. 
Foreningens navn.

Foreningens navn er VOLLEYBALL Esbjerg Foreningen er hjemmehørende i Esbjerg Kommune.


§ 2.
Foreningens formål.

Formålet er at udbrede interessen for Volleyball gennem træning, deltagelse i turneringer og stævner, samt at skabe et bedre forhold for udøvelse af Volleyball.

Det sociale liv og medlemmernes fælles virke og ansvar er udgangspunkt for foreningen.

§ 3.
Optagelse af medlemmer.

Under forbehold af endelig godkendelse fra bestyrelsen kan enhver person optages som aktivt, aktivt/passivt eller passivt medlem af foreningen.

Aktive medlemmer er de medlemmer, der er aktive idrætsudøvere.

Aktivt/passivt medlemmer er de medlemmer, der deltager i foreningsarbejdet, men ikke er aktive idrætsudøvere. Aktivt/passive medlemmer er stemmeberettigede og valgbare.

Passive medlemmer er de medlemmer, der støtter foreningen ved køb af passivt medlemskort mv. For medlemmer under 18 år skal værgen medunderskrive indmeldelsesblanketten.

Nægtes optagelse, skal sagen forelægges på førstkommende generalforsamling, hvor det afgøres, om nægtelsen skal opretholdes.

Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag vælges af generalforsamlingen, hvis beslutningen herom kræver samme majoritet, som er foreskrevet til ændringer af foreningens vedtægter, jf. § 13.

Spørgsmål om valg af æresmedlemmer kan ikke gøres til genstand for diskussion på generalforsamlingen.

Foreningen skal have mindst 5 betalende medlemmer.

§ 4. 
Kontingent og restancer.

Kontingent til foreningen fastsættes for en sæson ad gangen af bestyrelsen.

Kontingentet opkræves forud for aktive og aktivt/passive medlemmer. For passive medlemmer opkræves kontingentet helårsvist forud.

Hvis evt. restancer ikke betales til den af kassereren / bestyrelsen fastsatte tidsfrist, pålægges rykkerne følgende gebyrer: 1. rykker: 100.00 Kr.2. rykker: 150.00 Kr.3. rykker: 200.00 Kr.


§ 5.
Udmeldelse, eksklusion.

Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til foreningen kasserer med mindst 14 dages varsel, samt at det pågældende medlem har betalt sit kontingent til foreningen.

Når et medlem er kommet i kontingentrestance for 3 måneder, kan bestyrelsen med mindst 8 dages varsel ekskludere vedkommende. Ingen der er udelukket på grund af kontingentrestance, kan optages på ny som medlem af foreningen, før vedkommende har betalt sin gæld til denne.

I øvrigt kan bestyrelsen ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning dertil. Bestyrelsen beslutning herom kræver dog, at mindst 3 af bestyrelsens medlemmer har stemt for eksklusionen. Vedkommende medlem skal, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar og kan fordre spørgsmålet om eksklusion afgjort på førstkommende generalforsamling.

I alle tilfælde, hvor en eksklusion skal behandles på en generalforsamling. har vedkommende medlem krav på, at meddelelsen herom gives senest tre døgn før generalforsamlingen. Ligesom at vedkommende har adgang og ret til at forsvare sig.

Spørgsmål om eksklusion skal optages som et særskilt punkt på dagsordenen.

Generalforsamlingens beslutning om eksklusion kræver samme majoritet, som foreskrevet til ændringer af foreningens vedtægter, jf. § 14. Et medlem, der er ekskluderet i henhold til en generalforsamlingsbeslutning, kan kun optages på ny som medlem ved en ny generalforsamlingsbeslutning, der kræver samme majoritet som foreskrevet til beslutning om eksklusion.

§ 6.
Generalforsamling.

Generalforsamlingen er den højeste myndighed i alle foreningens anliggender.

Den ordinære generalforsamling, der afholdes hvert år inden udgangen af marts, indkaldes med mindst 14 dages varsel ved opslag i foreningslokalet eller udsendelse på mail. Forslag, der ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse, skal være bestyrelsen i hænde 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Indkomne forslag bekendtgøres ved opslag i foreningslokalet mindst 4 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.

Stemmeret har klubbens medlemmer der ikke er i kontingentrestance. Den kan udøves af U22, U19 og U17 spillere samt forældre til U15 og Kidsspillere efter stemmetildelingen, en stemme pr. barn Valgbare som formand, kasserer og revisor er medlemmer over 18 år samt forældre til aktive medlemmer.

Til valgbarhed som bestyrelsesmedlem stilles ingen alderskriterium.

Medlemmer eller forældre til aktive medlemmer i restance kan ikke vælges til bestyrelsen. Æresmedlemmer kan uden stemmeret overvære generalforsamlingen.


§ 7.
Dagsorden.

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent.
  2. Formanden aflægger beretning for det forløbne år.
  3. Kassereren fremlægger regnskab for det forløbne år.
  4. Kassereren fremlægger foreningens budget til orientering, herunder fremlæggelse af forslag til kontingent.
  5. Behandling af evt. indkomne forslag.
  6. Valg af formand/kasserer.
  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer samt 2 suppleanter.
  8. Valg af 2 revisorer og en revisorsuppleant.
  9. Eventuelt.

Kandidater til de ledige bestyrelsespladser opstilles sideordnet på generalforsamlingen, og vælges efter højeste stemmetal. Ved stemmelighed foretages omvalg.


§ 8.
Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen, og skal indkaldes, når 1/3 af medlemmerne skriftligt indgiver begæring herom til bestyrelsen. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest en måned efter at begæringen fremsat overfor bestyrelsen med oplysning om det emne, der ønskes behandlet.

Om indkaldelsesmåde og udsendelse af dagsorden gælder bestemmelsen i § 6.


§ 9.
Generalforsamlingens ledelse m.v.

Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen, til at lede forhandlingerne.

De af dirigenten trufne afgørelser skal på forlangende af 10 medlemmer sættes under afstemning. Når generalforsamlingen er lovligt indkaldt, er den beslutningsdygtig, uanset det antal mødte.

Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Alle valg foregår skriftligt.

Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvor også et referat af forhandlingerne optages i det omfang, dirigenten bestemmer.Protokollen underskrives af dirigenten.


§ 10.
Bestyrelse.

Bestyrelsen består af 1 formand, 1 næstformand, 1 kasserer samt 4 bestyrelsesmedlemmer. Alle vælges på generalforsamlingen for 2 år ad gangen.

Formand og 2 bestyrelsesmedlemmer afgår i lige år. Kassereren samt 3 bestyrelsesmedlemmer afgår i ulige år.

Afgår formanden inden valgperiodens udløb, fungerer næstformanden som formand frem til førstkommende generalforsamling.

Generalforsamlingen vælger for et år af gangen 2 suppleanter. Genvalg kan finde sted.

Udtræder et eller flere medlemmer af bestyrelsen inden udløbet af valgperioden, supplerer bestyrelsen sig selv, indtil nyvalg kan foretages på den ordinære generalforsamling.

Foreningens daglige ledelse foretages af bestyrelsen, der repræsenterer foreningen i alle forhold. Dens på lovlig måde vedtagne beslutninger og i henhold dertil foretagne handlinger forpligter foreningen.

Bestyrelsen er ansvarlig for foreningens økonomi og arbejde under ansvar overfor generalforsamlingen.

Bestyrelsen nedsætter de fornødne udvalg.

Bestyrelsen konstituerer sig snarest og senest 14 dage efter generalforsamlingen på et bestyrelsesmøde.

Ved denne konstituering er det alene posten som næstformand der skal besættes. Pladsen som næstformand besættes for et år ad gangen.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, dog afholdes mindst et møde i kvartalet, og i øvrigt når formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer ønsker det.

Bestyrelsen er ansvarlig overfor Esbjerg Byråd for anvendelse af det modtagne tilskud, for anviste lokaler m.v. og for regnskab og dokumentation i klubben.

Bestyrelsen udarbejder årligt en beretning til fremlæggelse på generalforsamlingen. Desuden udarbejdes en særskilt beretning til kommunen.

Bestyrelsen indkalder til generalforsamling mindst én gang årligt. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er tilstedet.

Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens eller fungerende formands stemme udslagsgivende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Der udarbejdes referater efter bestyrelsesmøder som skal opbevares i protokollen


§ 11.
Regnskab.
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Bestyrelsen udarbejder hvert år et budget til godkendelse på generalforsamlingen.

Årsregnskabet skal opgøres i henhold til god regnskabsskik og i overensstemmelse med de til enhver tid gældende krav i lovgivningen. Af regnskabet skal fremgå evt. kommunale tilskud.

Foreningens midler skal være anbragt i et anerkendt pengeinstitut med undtagelse af den nødvendige kassebeholdning.

Driftsregnskabet og status kan fremvises af kassereren senest 4 dage før den ordinære generalforsamlings afholdelse.

Driftsregnskabet og status forelægges, forsynet med påtegning af revisorerne, den ordinære generalforsamling til godkendelse.

Regnskabet skal underskrives af alle bestyrelsesmedlemmer.


>§ 12.
Revision.

På generalforsamlingen vælges for et år ad gangen 2 revisorer og en revisorsuppleant. Den valgte revisor må ikke være medlem af bestyrelsen eller beslægtet eller besvogret i op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nær som søskendebørn med nogle af bestyrelsesmedlemmerne.

Revisorerne skal hvert år inden generalforsamlingen gennemgå det samlede regnskab og påse at beholdningerne er tilstede.

Revisorerne har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdning.


§ 13.
Tegningsret

Formanden tegnes af formanden og kassereren for bestyrelsen i forening eller ved en af disses forfald af formanden eller kassereren i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer


§ 14.
Hæftelse

Bestyrelsens medlemmer hæfter personligt for det tilskud, som foreningen har modtaget efter folkeoplysningsloven, hvis tilbagebetalingskravet er opstået ved retsstridig handling eller undladelse, der kan tilregnes pågældende som forsætligt eller uagtsomt. Bestyrelsens medlemmer hæfter i øvrigt ikke personligt for foreningens tilskud efter folkeoplysningsloven.


§ 15.
Vedtægtsændringer.

Forandringer i disse vedtægter kan vedtages på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

Vedtægtsændringer skal endvidere indsendes til Esbjerg Kommune, før de er gyldige, for at sikre at de til stadighed opfylder folkeoplysningslovens krav.


§ 16.
Foreningens opløsning.

Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling.

For at være beslutningsdygtig kræves mindst 2/3 af de afgivne stemmer, er for forslaget. Desuden kræves at mindst halvdelen af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

Er denne ikke ekstraordinære generalforsamling ikke beslutningsdygtig indkaldes til en ny generalforsamling, hvor stemmeflertallet afgør, om foreningen skal opløses.

Ved ophør skal foreningens formue anvendes til almennyttige formål indenfor folkeoplysningslovens område.